Mobil +420 606 618 094

Facebook Tweet Rss

 

Jídlo jako lék  olivy a olivový olej

Existují potraviny, jenž mají blahodárný vliv na lidské zdraví. Jenže zavést je do jídelníčku našich nejbližších není vždy úplně snadné. Špenát nebo červená řepa mohou být sebezdravější, ale děti se nad nimi s odporem ušklíbají. To s olivovým olejem je to snadnější. Ať už ho přidáte do salátu, do polévky do těsta na koláč nebo na něm usmažíte řízky, vždy jídlu dodá jemnou a lahodnou chuť, která potěší i největšího odpůrce zdravé stravy.

Dobré rady

**Nejjednodušší a také nejspolehlivější rada, jak vybrat ten nejlepší olivový olej, zní: "Nebojte se ho ochutnat!"

**Vždy kupujte raději olivy ve sklenicích nebo plechovkách. V pevném obalu je jim lépe než v pytlíku, v němž se snadno potlučou a pomačkají.

**Používejte jen kvalitní oleje. Bývají sice o něco dražší než zcela obyčejné oleje, ovšem výsledná chuť pokrmu a spokojení strávníci jsou pro každého kuchaře tou nejlepší odměnou! Naše babičky měly dobré úsloví: "Nejsem tak bohatá, abych mohla kupovat laciné věci."

Jedině v olivovém oleji najdete velké množství velice prospěšných látek, které byste marně hledali třeba v sádle, margarinu nebo obyčejných olejích. Olivový olej nabízí vitaminy A, D, K i antioxidant E, přispívající k ochraně před stárnutím, nádorovým onemocněním a prospívající stavbě kostí. Kromě vitamínů jsou v olivovém oleji i nenasycené mastné kyseliny, které podporují vstřebávání živin, a minerální látky - zvláště železo, draslík, hořčík a vápník, a přírodní barviva karoten a chlorofyl.

Olivový olej pomáhá snižovat cholesterol, krevní tlak, chrání organismus proti rakovině. Vědci se domnívají, že antioxidanty v olivovém oleji také přispívají ke zpomalení stárnutí.

Jak olivový olej využít v kuchyni? A jak si z té široké nabídky nejrůznějších produktů vybrat? A co olivy, dají se využít i nějak jinak, lépe než jen jako chuťovka k vínu?

Pokud jste s olivovým olejem nezačali (nemusí to být nutně od dětství), neváhejte zakoupit svou první láhev kvalitního oleje, ať už je vám "cet" nebo "sát". A pokapejte si několik koleček rajčat na ochutnání. Sem tam k tomu snězte pár oliv, zelených nebo černých a uvidíte sami, že vám zachutnají. Věřte, že každá kapka olivového oleje vašemu tělu jen prospěje! Každá a v každém věku!

Tipy na několik receptů

Těstoviny s tuňákovou omáčkou s olivami   

4 porce, 2510 kJ, cholesterol 12 mg, obtížnost *

Suroviny: 500 g těstovin, 500 ml pasírovaných rajčat (konzerva), 1 konzerva tuňáka ve vlastní šťávě, 10 černých oliv, 10 zelených oliv, 5 sušených rajčat v oleji, 2 cibule, 1 lžíce panenského olivového oleje, červené víno, mleté chilli, sůl, pepř

Postup: Těstoviny uvaříme podle návodu. Cibule oloupeme a nakrájíme nadrobno. Olivy vypeckujeme a stejně jako sušená rajčata nakrájíme na malé kostičky. V hrnci zahřejeme olivový olej a lehce osmažíme cibuli, avšak nenecháme ji zhnědnout. Podlijeme trochou červeného vína a přidáme pasírovaná rajčata. Omáčku necháme vařit a okořeníme ji pepřem a chilli - omáčka má být pikantní. Přidáme olivy a sušená rajčata a necháme několik minut mírně vařit. Nyní dochutíme omáčku solí a odstavíme ji z ohně. Vidličkou lehce rozmělníme tuňáka, vmícháme do omáčky a necháme krátce dojít. Promícháme s těstovinami a můžeme při podávání doplnit ještě miskou pestrého (míchaného) salátu.

Provensálská kachna   

4 porce, 4630 kJ, cholesterol 320 mg, obtížnost *

Suroviny: 1 kachna, 2 cibule, 6 rajčat, 80 g černých oliv, 80 g zelených oliv, 2 stroužky česneku, 2 bobkové listy, 4 snítky tymiánu, sůl, pepř

Postup: Vnitřek kachny osolíme, opepříme a vložíme 3 snítky tymiánu. Kachnu položíme do pekáčku na bok. V troubě vyhřáté na 180 °C pečeme 30 minut. Až maso začne pouštět tuk, odebereme 1 lžíci a nalijeme ji do pánve. Tuk zahřejeme a 5 minut opékáme nadrobno nakrájenou cibuli. Poté přidáme na větší kusy pokrájená rajčata, drcený česnek, celé olivy, bobkový list a zbytek tymiánu. Opepříme, ale nesolíme (olivy jsou slané). Za stálého míchání 5 minut prohřejeme. Kachnu otočíme na druhý bok a pečeme dalších 10 minut. Pak vyjmeme z trouby a vypečený tuk slijeme. Vložíme kachnu prsíčky nahoru, dokola vyložíme rajčatovou směsí a 20 minut dopékáme. Nejlépe chutná s bílým pečivem.

Nakládaný slaný sýr   

4 porce, 3655 kJ, cholesterol 56 mg, obtížnost *

Suroviny: 300 g sýra feta nebo balkánského sýra, 4 stroužky česneku, 2 snítky šalvěje, 1 chilli paprička, 350 ml extra panenského olivového oleje, 15 kuliček černého pepře

Postup: Sýr nakrájíme na větší kostky. Oloupané stroužky česneku povaříme 1 minutu ve vodě a osušíme. Do sklenice dáme jednu vrstvu sýra, 3 lístky šalvěje, stroužek česneku, 5 kuliček pepře a několik koleček papričky. Toto opakujeme do naplnění sklenice. Vše zalijeme olejem a hermeticky uzavřeme. Necháme týden marinovat na tmavém a chladném místě. Sýr používáme do salátů, na těstoviny, na pizzu nebo jako chuťovku s chlebem.

img

Olivy a olivový olej

Chcete si dopřávat opravdu dobrá jídla a zároveň udělat něco pro svou linii? Pak se zaměřte na středomořskou kuchyni. Je bohatá na ryby, křupavou zeleninu, čerstvé bylinky a hlavně na poklad jižních národů ? olivy a olivový olej.

 

Olivy

Olivy se sklízí na podzim, kdy jsou nejbohatější na antioxidanty a také na obsah olejů. Nejprve se sklízí olivy zelené ? tedy ty méně zralé, tvrdé, s nahořklou chutí. Po dalším dozrávání na stromě mění olivy svou barvu na červenou, tmavě fialovou a pak černou ? černé olivy tedy nejsou jiným druhem oliv, jsou pouze později sklizené. Černé olivy jsou měkké a chutnají jemněji. Další charakteristickou chuť získávají olivy zejména nakládáním, ať už ve slaném nálevu či v oleji, spolu s bylinkami a kořením.

Olivový olej

Olivový olej se vyrábí lisováním oliv, nejlépe do dvou dnů po sklizni. Nejkvalitnější ? panenský ? olej se získá mechanickým stlačením celých oliv za studena. Tímto postupem se v oleji zachová největší množství obsažených prospěšných látek. Vzniklá drť se dále zahřívá a znovu lisuje, čímž se získá již méně kvalitní stolní olej. Panenský olivový olej se nejvíce hodí do studené kuchyně ? salátů, dresinků a zálivek či k marinování. Můžete jím nahradit i máslo ? stačí jen trochu pokapat krajíc celozrnného pečiva. Ostatně pita chléb a olivový olej jsou tradiční snídaní po staletí v mnoha středomořských zemích. Rafinovaný stolní olivový olej je více odolný vůči teplotě a je tedy možné jej využít i pro pečení či restování.

Olivy a zdraví

Olivy jsou velmi bohaté na velké množství živin ? obsahují vitamín A, E a K, dále minerály vápník, draslík, hořčík a železo a vysoký je i obsah antioxidantů. Velmi důležitý je vysoký obsah nenasycených tuků ? z celého obsahu tuků je to až 70%. Díky svému výjimečnému složení mají olivy a olivový olej velmi pozitivní vliv na zdraví ? nenasycené tuky se podílí na snižování hladiny krevního cholesterolu a tím významně přispívají k prevenci kardiovaskulárních onemocnění. Díky své nahořklé chuti podporuje olivový olej tvorbu žaludečních šťáv a mírným projímavým účinkem pomáhá také vylučování.

Pravidelná konzumace olivového oleje podporuje celkovou detoxikaci organismu, pomáhá jako lék při žlučníkových potížích, a mírnění žlučníkových záchvatů. Olivový olej byl odedávna používán k výživě pokožky a vlasů a i dnes je základem mnoha krémů a kosmetických přípravků. Samotný olivový olej (nebo v kombinaci s vhodnými bylinami) je použitelný jako zábal na vlasy, po opalování či jako olejíček na jemnou pokožku dětí.

Olivy a redukce váhy

Přestože jsou olivy a olivový olej velmi zdraví prospěšné, jsou to potraviny kalorické. 100 g zelených oliv má energetickou hodnotu cca 570 kJ a 14 g tuku, olivy černé jsou poněkud kaloričtější – mají 1450 kJ a 36 g tuku. 100 g olivového oleje má víceméně stejnou kalorickou hodnotu jako ostatní oleje a tuky, tedy cca 3 500 kJ.

Jedná se sice o zdravý tuk, ale i zdravý tuk konzumovaný v nadbytečném množství se ukládá do tukových zásob. V případě pojídání většího množství oliv hrozí také riziko zvýšené konzumace soli, způsobující zadržování vody v těle. Doporučujeme tedy olivy jíst spíše zelené, v množství několika kusů pro oživení chuti salátů nebo jiných pokrmů.

A ještě na závěr

Při nákupu oliv upřednostňujte ty v kvalitních plechovkách či sklenicích. Plastové sáčky kvalitám oliv nesvědčí. Na dovolené ve Středomoří můžete vychutnat desítky variant čerstvě naložených oliv přímo z kádě. Olivový olej, zejména panenský, by měl být prodáván v tmavé skleněné lahvi a také doma skladován na tmavém a chladnějším místě. Jedině tak si uchová své jedinečné vlastnosti.

 


Copyright © 2000-2010. Všechna práva vyhrazena.
Poslední aktualizace: 23. 08. 2013, 18:24:19 +0200 -
Design © 2011 Jaroslav Vimr·