Mobil +420 606 618 094

Facebook Tweet Rss

SÓJA

 

SÓJA- rostlinné maso 

Sójové boby - jsou již po tisíce let ceněnou potravinou v zemích Dálného východu. Z vědeckých výzkumů vyplývá, že Japonsku, kde se pravidelně konzumuje sója již celá tisíciletí, se lidé dožívají nejvyššího průměrného lidského věku. Také se v Japonsku vyskytuje až o 30% méně případů rakoviny žaludku.

 Důvodem, proč je sója nazývána lékařským zázrakem, je především její schopnosti dodávat kyselinu linolovou, omega-3-nenasycenou mastnou kyselinu a další přírodní látky, které pomáhají snižovat hladinu cholesterolu v krvi a zajišťují prevenci proti cévním onemocněním..

 Sója bývá nazývána rostlinou budoucnosti, „rostlinným masem“ a „královnou luštěnin“. Zaslouží si toto označení pro vysoký obsah kvalitních bílkovin, které jsou stavebním kamenem našeho organismu. Její bílkovina se rovná bílkovině masa, mléka i vajec. Z hlediska bílkovin odpovídá 1 kg sóji asi 2,5 kg telecího masa, 58 vajec nebo 8 litrů kravského mléka. Na rozdíl od masa neobsahuje hnilobné baktérie, cholesterol a další škodlivé látky. - Při nákupu sójových produktů bychom ale měli dávat pozor, aby nebyly vyrobeny z geneticky modifikované sóji!

Sója - je bohatým zdrojem dnes tolik zdůrazňovaných přírodních izoflavonů-látek které přirozeně působí jako prevence některých druhů rakovin – zejména rakoviny prostaty u mužů a rakoviny dělohy a prsu u žen.

·         Izoflavony pomáhají při léčbě určitých ledvinových onemocnění, snižují riziko osteoporózy a zmírňují nepříjemné stavy žen v menopauze.

·         Je dokázáno, že sójová vláknina snižuje hladinu cholesterolu v krvi a u diabetiků hladinu glukózy. Také pomáhá pacientům trpících divertikulární nemocí a rakovinou střev. Denní doporučenou dávkou příjmu izoflavonu je 60mg. Tento obsah v potravě zajistíte denním příjmem 100g sójových výrobků. Sójové boby jsou také dobrým zdrojem vápníku, železa, zinku, fosforu, hořčíku, vitamínu B.

Sója - poskytuje obživu asi 1 miliardě obyvatel a je vhodná pro všechny - mladé, staré, zdravé, nemocné, duševně i tělesně pracující. Doporučuje se jí nahrazovat maso při civilizačních nemocech, jako je vysoký krevní tlak, choroby srdce a cév, osteoporóze, ekzémech, chudokrevnosti, ledvinových onemocněních a nervových poruchách.

Nahrazení masa sójou a výrobky z ní působí také blahodárně při neurózách, depresích, roztroušené skleróze, překyselení organismu, pálení žáhy a je vhodnou stravou při nádorových onemocněních, při vyčerpanosti a po těžkých nemocech všeho druhu.

Sójový tuk: působí příznivě na činnost nervové soustavy, stav pokožky a látkovou přeměnu. Obsahuje mnoho vitaminu E, přes 50 % nenasycených mastných kyselin. Snižuje cholesterol, upravuje krevní tlak do normálu a působí jako rozbíječ i prevence žlučových kamenů.

Sója - je vhodná při osteoporóze, apod. Obsah minerálů činí 4,5 - 5 %, a je 7x vyšší než u mléka, 5x vyšší než u masa a vajec, 3x vyšší než u obilné mouky a 2x vyšší než u běžných luštěnin. Vysoký obsah vitaminů B1 a B3, E, lecitinu, vápníku a hořčíku působí blahodárně na nervovou soustavu. Sójové boby a výrobky z nich poskytují vysoce kvalitní tuky, jež chrání cévy před aterosklerózou, infarkty a mrtvicemi..

 Sója - je jako jedna z mála zásadotvorná a je vhodná pro bezlepkovou dietu.

 Pro každodenní konzumaci se doporučuje používat Tofu (někdy nazýván jako sójový tvaroh nebo sýr) a výrobky z něho (tofunéza, tofu salát, tofu párečky, salám, karbanátky). Tempeh je charakteristický pro Indonésii (tzv. plísňový sójový sýr), který je na trhu vyhledáván hlavně kvůli obsahu vitamínu B12. Miso, Natto, sójová omáčka Shoyu a Tamari (fermentované výrobky ze sóji), sójové paštiky a pomazánky… (všechny tyto výrobky jsou ke koupi v obchodech se zdravou výživou)

Pro horší stravitelnost vařených bobů, sójové mouky a sušeného sójového masa se doporučuje jen občasná konzumace.

Sója obsahuje všechny esenciální aminokyseliny

Sójové boby jsou základem pro produkci mnoha potravin, jako například tofu, sójové maso a také sójové nápoje. Obsahují pro organismus nezbytné aminokyseliny, minerální látky jako například fosfor, draslík, hořčík, vápník, železo a zinek. V neposlední řadě také důležité vitaminy A, B, D, E.

Tématikou sójových výrobků se zabývá také specialista na výživu Ing. Petr Havlíček, neboť právě sójové produkty jsou často předmětem diskuzí a bývá kolem nich spousta nejasností a mýtů.

„Sója je luštěnina velmi bohatá na bílkoviny, obsahuje jich 35 - 38 procent. V minulosti se bílkoviny, obsažené v sóje, považovaly za méně hodnotné, než bílkoviny živočišné. Pravdou ovšem je, že tyto bílkoviny jsou velmi hodnotné díky dobrému aminokyselinovému (aminokyseliny = stavební kameny bílkovin) složení s vysokým podílem esenciálních (nepostradatelných) aminokyselin“, uvádí Ing. Petr Havlíček, specialista na výživu.

Podle norem WHO (Světové zdravotnické organizace) je obsah všech esenciálních aminokyselin v sóje stejný a mnohdy vyšší, než doporučené množství v živočišných bílkovinách. Ani jedna z nepostradatelných aminokyselin není nižší, než minimální nutné množství. Další otázkou je ovšem stravitelnost sójové bílkoviny. Ta je také dalším faktorem, určujícím kvalitu bílkovin. Stravitelnost vyjadřuje to, jak náš organismus dokáže využít přijaté bílkoviny. V případě sójové bílkoviny je stravitelnost stoprocentně porovnatelná se stravitelností bílkoviny mléka nebo masa. A pokud sečteme výsledek chemického skóre a stravitelnosti, dostaneme celkový obrázek o tom, jak je daná bílkovina kvalitní - hodnotu PDCAAS (Protein Digestibility Corrected Amino Acid Score). V případě sójové bílkoviny je výsledná hodnota PDCAAS velmi vysoká a porovnatelná s hovězím masem,“ dodává Ing. Petr Havlíček.

Co je to vlastně sója a jak se pěstuje?

Sója je luštěnina s vysokým obsahem proteinů. Má široké využití jako potravina. Její název pochází z japonského „shoyu“. Sója je považována za jednu z nejstarších kulturních plodin. Pochází ze severní a střední Číny. Do Spojených států byla sója dovezena v roce 1765. Pěstuje se v tropických, subtropických podmínkách a v teplých oblastech mírného pásma. Je sice poměrně rezistentní k teplotním extrémům, ale její růst může být výrazně zpomalen při teplotách pod 18 °C a nad 35 °C.  Její výnosy a živinové složení jsou závislé zejména na dostatku vody. Pokud je sója uměle zavlažována, výrazně stoupá její výnos, ale mění se živinové složení. Při zavlažování má totiž sója tendenci zvyšovat obsah bílkovin na úkor oleje.

Jak se vyrábí sójové nápoje ?

Proces výroby je v podstatě velmi jednoduchý. Sójové boby se v optimální zralosti sklidí a vyloupou se z lusků. Zalijí se horkou vodou, aby změkly. Po určité době se přidá čerstvá voda a vše se společně rozmixuje na jemné, mikroskopické částice. Poté už zbývá jen výslednou směs pečlivě přefiltrovat a nápoj je hotový. Není v tom tedy žádná chemie ani modifikace. Jen sójové boby, voda a fyzikální procesy, které běžně aplikujeme i v kuchyni.

Jak je to s obsahem vápníku?

Kravské mléko je významným zdrojem vápníku. Ale jak je to se sójovým nápojem? Je pravdou, že sójový nápoj v přirozeném stavu obsahuje vápníku velmi málo. Proto se obohacuje vápníkem. Pokud bychom chtěli srovnat využití vápníku pocházejícího z kravského mléka a vápníku z mléka sójového, zjistíme, že ze stejného množství obou typů náš organismus využije naprosto stejné množství vápníku.       

 

 JAK UPRAVOVAT SÓJU  ?

 

Recepty ze soji zde .... »»

 


Copyright © 2000-2010. Všechna práva vyhrazena.
Poslední aktualizace: 23. 08. 2013, 18:42:46 +0200 -
Design © 2011 Jaroslav Vimr·