Mobil +420 606 618 094

Facebook Tweet Rss

Výživa dětí

 

  • Výživa dětí

    Téma stravování dětí vždy bylo a jednoznačně bude i dále jednou z nejatraktivnějších oblastí výživy vůbec.  Důvod je vcelku prozaický – jakmile jednou rodiče dají život svojí ratolesti, mají snahu a tendenci se o potomka starat co nejlépe.  Kupují to nejkrásnější oblečení – každý chce mít krásné dítě. Poskytují ty nejlepší služby – jsme přece ti nejvzornější rodiče. Kupují to nejlepší jídlo – každý chce mít zdravé dítě.

    Co ale znamená „nejlepší jídlo“?  Nejdražší?  Pouze s přídomkem „bio“?

    Na první pohled by se mohlo zdát, že generace našich dětí si díky možnostem svých rodičů a doby, ve které žijeme, dopřává ve stravě skutečný luxus.  Maminky, které vkládají na svoje bedra odpovědnost za nákup potravin, mají plné ruce práce s výběrem těch „nej“ produktů především pečlivým sledováním informací na jejich etiketách. Studují „éčka“ v potravinách, reference, názory jiných maminek, množství jednotlivých složek… Stačí občas zabrousit na weby specializující se na rodičovství, kojení, přebalování a jiné radosti spojené s výchovou a vývojem dětí od nejútlejšího věku. Člověk velmi rychle pochopí, že nás v této oblasti zajímá vlastně všechno. Značka plenek, dudlíků, přesnídávek, mléčných výrobků, vhodných a nevhodných aditiv. V obrovském přebytku informací jsme se dnes dostali do stavu, kdy ztrácíme přehled především o přehledu samotném.  Nějakým způsobem nám začaly unikat souvislosti, které nás správně mají informačně držet nad hladinou.  Chceme krmit svoje děti jen tím nejlepším, ale najednou zjišťujeme, že jsme se dostali do situace, kdy nám unikají souvislosti a zdravý selský rozum se přestává hlásit o slovo.  Nesvádějme to jen na výrobce potravin, média nebo vládu. Vina je především na nás samotných – jsme skutečně natolik přesyceni mnohdy protichůdnými informacemi, že si většinou svých rozhodnutí spíše ubližujeme. Z povědomí populace se vytratilo vnímání rozdílu mezi zdravou a racionální stravou – dva nejdůležitější pojmy, které mají schopnost ovlivňovat zdraví nás všech velmi podstatnou měrou. Koupím potravinu, o které jsem jako rodič na základě informací z reklamy, etikety i názoru svého okolí přesvědčen, že vykazuje zdání zdravého výrobku. Může obsahovat vitamíny, vlákninu, probiotické kultury, antioxidanty, tvrdit o sobě, že je funkční, mít nízký glykemický index…jako rodič jsem trhem postupně vzděláván a zahlcován novými pojmy, ve kterých se pomalinku polehounku začínám ztrácet.

    Který z nich je důležitější?

    Co když výrobek splňuje představy skutečné superpotraviny a ve skutečnosti mému dítěti neprospívá?  Jak poznám, která jeho vlastnost je ta špatná?  Koukejme na situaci pozitivně. Žijeme v době, která je typická zvyšujícím se zájmem o lidské zdraví a povědomí celé populace o této oblasti se postupně rozvíjí. Svým způsobem postačí znát pouze několik klíčových pojmů a držet rozum na uzdě, aby nepanikařil z neznalosti těch ostatních, jejichž množství se neustále zvyšuje.  Když navíc pochopíme, jakou informační váhu mají jednotlivé vlastnosti potravin a dokážeme s nimi pracovat, máme vyhráno.  Dokáži dát dítěti to, co mu prospívá, chutná a v dlouhodobé perspektivě nezpůsobuje žádné potíže.

    ZPĚT NA Průvodce wellness


Copyright © 2000-2010. Všechna práva vyhrazena.
Poslední aktualizace: 23. 08. 2013, 18:43:21 +0200 -
Design © 2011 Jaroslav Vimr·